Invitation til eftermiddagsseminar om tidlig opsporing og indsats mod ordblindhed

Ved Dorthe Klint Petersen, Ina Borstrøm og Anna Steenberg Gellert 

 

Program for eftermiddagsseminar om projektet Tidlig opsporing og indsats mod ordblindhed

Målgrupper

Deltagelse
Tid og sted

Om projektet Tidlig opsporing og indsats mod ordblindhed                       I dette projekt har vi udviklet et nyt undervisningsforløb for elever i risiko for ordblindhed i 1. klasse og afprøvet det i en stor effektundersøgelse, hvor vi har fulgt eleverne fra slutningen af børnehaveklassen til foråret 3. klasse. På projektets forsøgsskoler har læsevejledere gennemført undervisningsforløbet med risiko-elever i små grupper hen over 1. klasse. Vi har fundet betydelige positive effekter af deltagelse i forløbet på elevernes læse- og stavefærdigheder helt frem til foråret 3. klasse. Som led i projektet har vi også udviklet og afprøvet et nyt testmateriale til identifikation af elever i risiko for ordblindhed i midten af 2. klasse. Projektet er finansieret af Egmont Fonden og forankret ved Center for Læseforskning på Københavns Universitet. Vi har gennemført projektet i samarbejde med Carsten Elbro, Mads Poulsen, Mette Stidsen og 34 skoler fra 12 forskellige kommuner. Man kan læse nærmere om projektet her: https://laes.hum.ku.dk/centerets_forskning/tidlig-opsporing-og-indsats-mod-ordblindhed/